BLOG Nikonreflex BLOG Nikonreflex BLOG Nikonreflex BLOG

voor iederen die Pavloviaans reageert op de naam Nikon - maar ook voor wie gewoon beter wil fotograferen met een Nikon reflexcamera

(c) Dré de Man, v 0.65 10 september This site is no way related to Nikon corp. or to any of its subsidiaries

____downloads_____tests______workshops_______links_______over mij______nikonreflex_____over deze site_______contact_______

Avonturen met HDR (komt morgen; vergelijking Photoshop en Photomatix; nu al wat foto's)UITGESTELD TOT na 21-10









Actueel (even in het Engels, excuus daarvoor, maar ik heb het origineel in het Engels geschreven)

D3s: Speed, speed, speed

First impression

It serioulsy looks like the D3s is more than just a D3with a new badge. Apart from the added HD video facility, the camera seems to offer a real improvement for present D3 users.

Very impressive is that the D3s doesn't use NR until 4000 ISO! This means: full speed shooting at 3200 ISO. (Was 1600 ISO with the D3.) That's a real advantage. I didn't have the time to test it with firmware 1.0, but it suggests that the D3s is one stop better at noise and dynamic range than the D3, which starts using NR at 2000 ISO. The Hi3 setting also suggests that DR in the shadows is very good, otherwise it would have been impossible. Even if the advantage would be 2/3 stop, isn't that what many PJ's and sport photograhers have been asking for?
I saw video-recordings on a large screen made at the highest ISO settings and they were very impressive. (I walked up to the screen and saw details from approx. 50 cm (20"), less than halve of the diagonal.) We were sitting in a very dark place and the screen showed much more than we could see and without noise (it actually showed so much that the atmosphere was partly gone, could have used some underexposure to bring that back, or even a Nuit Américaine-effect!). Somehow the noise gets less visible in video. A jpg extracted from the video (yes, the D3s can do that too) didn't look that good, but it was made at 102,800 ISO (51 DIN!). (It looked about the same as a picture made under those circumstances at 12,800 with a D3/D700.) Still with slight NR in Noiseware Pro I'm sure it would have been more than good enough for the newspaper.

So one of the advantages of the D3s is, that you can make high quality videos in situations where there is almost no visible light. The other is that it is much better at exactly the things the D3 excels at: speed, speed and speed (meaning: ISO-speed, fps and focusing speed (new algorithms).

Of course there are other improvements, as you can see from the LCD: Nikon changed the shooting menu banks, so they now have extended settings which also contain shutter speed and aperture (in the appropriate shooting modes). It’s just an example of one of the detail changes based on requests from photographers, but personally I like it a lot.

I still have to see a firmware 1.0 camera, but it seems that Nikon did exactly what PJs and sport photographers wanted Nikon to do.

Dré

 

 

D300s: duidelijk minder ruis en meer dynamiek dan D300

Ondanks andersluidende berichten uit diverse bronnen, blijkt de D300s wel degelijk betere prestaties te leveren dan de D300 op het gebied van ruis en dynamiek.

Bewijs daarvoor vormen vooral de resultaten die met RAW's bereikt worden. Daar scoort de D300s bijna 2/3 stop beter dan de D300.

Omdat RAW's niet in de camera verwerkt worden, moeten er dus aanpassingen gedaan zijn buiten de EXPEED-chip om, bijvoorbeeld aan de processor of aan de electronica.

Met de standaardinstellingen en bij verwerking in Nikon Capture NX 2.2 heeft de D300s bij 1600 ISO zelfs minder ruis dan de D700.

Wordt de D700 daardoor overbodig? Nee, want schijn bedriegt hier enigszins: de D700 past bij 1600 ISO geen ruisonderdrukking toe. Daardoor zijn de beelden gemaakt met deze camera bij 1600 ISO ook wezenlijk scherper dan die van de D300(s). Bij toepassing van dezelfde ruisonderukkingsinstellingen binnen Capture NX kent de D700 duidelijk (nog) minder ruis. Ook bij hogere ISO-waarden scoort de D700 beter.

In vergelijking met de D300 is er echter sprake van grote stap voorwaarts. Hoe Nikon dat gedaan heeft, is onduidelijk: Nikon doet geen uitspraken over de aard van de veranderingen.

Op het gebied van dynamiek is het verschil vergelijkbaar. Ook hier wint de D300s van de D300, met ongeveer tweederde stop. De D700 scoort hier overigens ca. 2/3 stop beter, de D3x bijna twee stops beter dan de D300s. Dat neemt echter niet weg, dat de D300s ook op het gebied van dynamiek indrukwekkende prestataies levert, zowel vergeleken met zijn voorganger als vergeleken met de concurrentie.

Uitgesteld

Helaas, doordat ik op het moment zo hard moet werken aan verschillende boeken, is er even nauwelijks tijd voor bijdragen.

Uitgesteld worden dus de presentatie van de resultaten van objectieftests in grafieken en andere bijdragen. Als compensatie al wel een korte samenvatting van de test (de eerste!) van de nieuwe

AF-S DX NIKKOR 18-200 mm F/3.5-5.6G ED VR II

Nikon heeft een van de favoriete objectieven een tweede jeugd gegund. De aanpassingen lijken op het eerste gezicht wat bescheiden: betere coating, VRII (nieuwe generatie van anti-vibratietechnologie), een ander zoommechanisme en een switch die lens vastzet op zijn kortste stand voor transport. De optische opbouw is niet veranderd.

Een klassieke scherptetest laat zien dat het objectief heel goed scoort in het groothoek- en kort-telegebied, daarboven wat minder. Op zich is dat niet opmerkelijk: een 11x zoom is nu eenmaal een compromis, en de hoeken zijn bij teleopnamen zelden belangrijk.

Opmerkelijk zijn de prestaties in het groothoek en standaardgebied: veel beter dan een vaste 2.8/28 (nieuwste versie) en op sommige momenten net zo goed als een 50/1.4 en de 14-24.

Als net vermeld, zijn net als bij de voorganger in het telegebied (ca. 110-200mm) de prestaties wat minder. Het microcontrast is echter wel echt goed, waardoor de meeste opnamen er toch goed uit zullen zien. Zeker bij volle opening is het echter wel zinvol de opnamen nog even te bewerken (iets meer contrast via een curve, eventueel extra verscherping).

In het grootboekgebied heeft het objectief iets meer last van vertekening. Met behulp van Capture NX 2.2 laat deze zich echter automatisch corrigeren. (In Photoshop kan dat ook, maar daar moet u er wat meer moeite voor doen).

De scherpstelling werkt snel en heel goed, zelfs bij 5.6 en 200 mm. Zoals we dat van Nikon gewend zijn, is het objectief mechanisch heel goed gebouwd. Het zoommechanisme voelt nu veel prettiger, ook bij naar boven gerichte camera zal het objectief in de langere standen niet in terugschuiven naar een kortere brandpuntsafstand (belangrijk bij opnamen van statief). Ook de nieuwe coating helpt, met name bij tegenlicht.

Geen nieuw ontwerp dus, maar een zinvolle update. De prestaties van het objectief zijn voor de meeste vormen van fotografie uitstekend. Sommige veeleisende amateurs zullen met het telegebied wat minder tevreden zijn. Een 80-200/2,8 en zeker een 70-200/2.8 levert dan ook betere prestaties en ook een duidelijk fraaier bokeh. Uiteraard zijn er ook andere alternatieven denkbaar, zoals een 70-300 ED VR in combinatie met een 18-105 VR, of zelfs een 18-55/3.5-5.6 VR met een 55-200/4-5.6 VR. Er is echter geen compact alternatief dat vergelijkbare kwaliteit met dezelfde omvang en gewicht biedt.

Na 1 oktober grafieken en een vergelijkende test, onder andere met de Nikkor 50-200/4-5.6 VR.

Nieuw: D300s, D3000, AF-S 70-200/2,8 VR II, AF-S DX 18-200/3,5-5,6 VR II

Het nieuws was al eerder uitgelekt en journalisten waren zelfs daarvóór al ingelicht, maar nu kunnen we het officieel aan de grote klok hangen. De camera’s heb ik al even in handen gehad, wat in ieder geval de informatie opleverde dat de ergonomie heel goed is ondanks de extra knopjes.

Hands-on
De D300s is een tussentijdse update van de D300, zoals we dat eerder gezien hebben met de D2Xs en de D70s. Iets anders dus als de toevoeging van een x aan een naam (D40x, D3x), wat tot nu toe duidt op een model met een sensor met meer megapixels. De sensor is dus niet veranderd en dat was ook niet noodzakelijk omdat de in de D300 gebruikte sensor in feite de top van zijn klasse vormde: hij bood net zo veel resolutie als sensoren met 14 of 15 megapixels, maar minder ruis. Op dit moment is het nog onduidelijk of er iets aan de verwerking van het signaal op de sensor zelf, of later in de ExPeed chip (alleen voor jpg’s) veranderd is. Wel verklaart Nikon dat de scherpstelling verbeterd is, net als het maximale aantal opnamen per seconde. Waarschijnlijk werkt de D300s dus met een iets hogere spanning dan zijn voorganger.
De belangrijkste verandering is wel dat de D300s nu video heeft en – een grote verbetering ten opzichte van de D90 en de D5000 – met een ingang voor een stereomicrofoon. Niet iedereen zal het belangrijk vinden maar het is wel iets dat de D300 in vergelijking met de concurrenten miste. Een anders stap vooruit - en daarmee is de D300s zelfs professioneler dan de D700 – is de mogelijkheid twee kaarten te gebruiken: een CF-kaart en een SD(HC). Net als bij de D3(x) zijn er verschillende toepassingen mogelijk: foto’s tegelijkertijd naar beide kaarten sturen, jpg’s op de een en RAW’s op de andere, of gewoon het kopiëren van de ene naar de andere kaart. Heel handig wanneer de jpg’s bijvoorbeeld naar een andere persoon moeten dan de RAW-opnamen. Verder heeft de D300 nu dezelfde centrale selector als de andere nieuwe modellen, dus met een centrale OK-knop én met meer weerstand, zodat het niet meer mogelijk is om de knop per ongeluk in te drukken (wat vooral gebeurde bij mensen met een grote neus die ‘linksogig’ waren.)

De D3000 is wat minder spannend, althans technisch. Het is een goedkopere uitvoering van de D5000, zonder scharnierende lcd en met de sensor van de D60. Voor fotografen die iets meer eisen zal de D5000 dus de voorkeur verdienen. De D3000 is echter wel heel interessant qua prijsstelling – zelfs de adviesprijs (€ 549,- voor de goedkoopste kit) is al concurrerend. Zeker ten opzicht van Canon biedt Nikon nu in de onderste prijsregionen een zeer uitgebreide keuze, en menige winkelier – en consument – zal daar blij mee zijn. Echt nieuw bij de D3000 is de ingebouwde fotografiehulp, in de Guide mode. Ik hoop binnenkort zal een paar absolute beginners de camera in handen geven, om te zien of deze hulp ook van praktische waarde is, zelf kan ik dat niet zo goed beoordelen.

Dan zijn er twee nieuwe objectieven, beide in feite updates van bestaande objectieven. De update van de AF-S Nikkor 18-200/3,5-5,6 is nogal bescheiden: de coating is verbeterd (echter geen Nano-coating) wat in tegenlichtsituaties zal helpen en soms ook iets meer contrast zal opleveren. Verder heeft het objectief nu een knop waarmee de zoomstand is vast te zetten. Daarmee wordt voorkomen dat het op statief uit zijn zoomstand schuift. De adviesprijs blijft vrijwel ongewijzigd: € 949,-
Het ontwerp van de AF-S 70-200/2,8 is echt nieuw. De voorganger was een voortreffelijk objectief met één schoonheidsfoutje: de alleruiterste hoeken in de 200mm-stand waren bij FX bij geen enkel diafragma echt goed. In de praktijk stoorde dat vrijwel nooit, en in mijn boeken beschrijven ik ook een oplossing voor dit probleem. De nieuwe versie corrigeert dit echter met behulp van maar liefst zeven ED-elementen. Nano-coating zorgt voor betere tegenlicht-prestaties en het objectief kan nu 10 cm dichterbij scherpstellen: tot 1,4 m. Het wordt nauwelijks zwaarderd. Op idt moment valt nog weinig over de pretaties te zeggen: de MTF-curves van Nikon lijken te wijzen op een betere prestatuie in het 200mm-gebied. De grote vraag zal zijn of het uitzinderlijk goede bokeh van de oude versie ge:evenaard kan worden in dit ontwerp. Waarschijnlijk wel, want alle recnete Nikon-objecteiven wekkend eindryuk dat Nikon heel goed weet hoe een goed bokeh te bereiken. Het objcetief wordt iets duurder dan de voorganger en dat was – net als de concurrerende objcetieven – bepaald niet goedkoop. De adviesprijs zal € 2699,- bedragen. Nog een kleine verbetering: het objectief beschikt ook over een A/M stand, waarmee het ongewild overschakelen naar handmatige scherpstelling wordt voorkomen.

De 18-200 is leverbaar vanaf begin september en de 70-200 vanaf oktober.

Eerste opmeringen bij de test van de Nikkor DX 10-24/3.5-4.5. mooi, vrij compact objetief dat een goede contratstweergave heeft en weinig last heeft van tegenlicht. Lijkt een goed opvolger van de 12-24: bijna even goed, met een iets groter bereik, en minder vertekening. Voor de beste resulaten moet het wel gediafragmeerd worden. Directe vergelijking met de Nikkor AF-S 14-24/2.8 laat wel zien dat dit laatste (veel duurdere) objectief ook echt beter is, al zal de doorsnee gebruiker dat misschien niet eens merken. De prijs-kwaliteitsverhouding lijkt echter goed afgstemd op het DX-formaat: hoge kwaliteit in een compacte behuizing voor relatief weinig geld. Meer binnenkort.

Mijn boek over de D5000 ligt bij de drukker. Opvallend bij deze camera in vergelijking met de voorganger D60 is vooral dat de belichting veel exacter is; overbelichting treedt nauwelijks meer op. De andere eigenschappen (minder ruis, betere scherpstelling, klapbare LCD-monitor) zijn zeer zeker ook belangrijk, maar volgen eigenlijk al uit de specificaties. Een uitstekende camera zonder zwakke punten. De grootste concurrent is waarschijnlijk de D60, die weliswaar duidelijk de mindere is van de D5000, maar momenteel ook tegen zeer lage prijzen verkocht wordt.

 

Boeken door Dré de Man bij Pearson Education Benelux

Leverbaar:

  • Fotograferen met een D60
  • Fotograferen met een D90
  • Fotograferen met een D5000 (nu!)

Verschijnt herfst 2009:

  • Fotograferen met een professionele Nikon digitale spiegelreflexcamera (D300, D300s, D700, D3, D3x)

Verder zijn twee andere boeken in voorbereiding.

Nog enkele exemplaren verkijgbaar:

  • Fotograferen met digitale spiegelreflexcamera Nikon (2e editie: D40(x)/D80/D200/D300/D3)

Al verschenen, niet meer verkrijgbaar:

  • Digitaal fotgraferen in 10 minuten
  • Snel op weg met Photoshop CS2
  • Digitale foto’s afdrukken
  • Fotograferen met digitale spiegelreflexcamera Nikon (1e editie: D50/D70/D200/D2x




__________________________